04-17-2014, 09:13 PM
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 04-17-2014, 09:15 PM przez Ojdadana.)
Technicznie najłatwiej wyjaśnić kompresor przez działanie limitera - jest sufit, którego wartość sygnału nie może przekroczyć - kiedy jest wyższa to limiter sprowadza ją do poziomu sufitu. Przy podnoszeniu poziomu to co było w sygnale cichsze zyskuje głośność ze względu na spłaszczenie głośniejszych elementów - to jest właśnie zmniejszenie dynamiki.
Kompresor działa tak samo, tylko że sygnał nie jest całkowicie ścięty, ale w określonym czasie (attack time) to co wyszło ponad próg jest zmniejszane x razy, zakładając że parametr ratio to 1:x.
Kompresory mogą więc robić różne rzeczy z sygnałem basu - jeżeli mają duże ratio i szybki atak oraz niski sufit (próg) można zrobić bułę jeżeli kompresuje się sygnał nie mający góry - wszystko zbliża się głośnością.
Jeżeli jest dużo góry można ją uwydatnić obcinając szczyty w niskich częstotliwościach (slap, szelesty strun, niuanse i błędy artykulacji).
Jeżeli atak jest długi a ratio duże można uzyskać efekt dławienia, który może się fajnie zgrać z pulsacją kawałka i zrobić miejsce dla innych instrumentów przy zachowaniu wyraźnego momentu uderzenia struny.
Kompresor działa tak samo, tylko że sygnał nie jest całkowicie ścięty, ale w określonym czasie (attack time) to co wyszło ponad próg jest zmniejszane x razy, zakładając że parametr ratio to 1:x.
Kompresory mogą więc robić różne rzeczy z sygnałem basu - jeżeli mają duże ratio i szybki atak oraz niski sufit (próg) można zrobić bułę jeżeli kompresuje się sygnał nie mający góry - wszystko zbliża się głośnością.
Jeżeli jest dużo góry można ją uwydatnić obcinając szczyty w niskich częstotliwościach (slap, szelesty strun, niuanse i błędy artykulacji).
Jeżeli atak jest długi a ratio duże można uzyskać efekt dławienia, który może się fajnie zgrać z pulsacją kawałka i zrobić miejsce dla innych instrumentów przy zachowaniu wyraźnego momentu uderzenia struny.